Galapagos

Detta är en helt otrolig upplevelse. Vi har inte riktigt ord för allt som vi får uppleva. Superlativen räcker inte till!
Men eftersom en bild säger mer än 1000 ord kommer här lite bilder från de senaste 2 dagarnas utflykter.

Här är båten vi bor på. 21 passagerare, 7 officerare, 9 besättningsmän och massor av god mat och dryck. Hytterna är större än Ålansbåtarnas och mycket bekväma.

Las Vegas

Efter att ha lämnat bilen på LA flygplats och en kort flygning över Nevada öknen landade vi i Las Vegas.
Gårdags kvällen ägnades åt en god middag och spel!!!

Hotellet är imponerande (åtminstonne på oss!)

Vi har gjort en fantastisk tur ut i Gran Canyon. Här kommer en kavalkad av bilder.
( att vi skulle bli hämtade av en Limo var en överraskning!)

(Hooverdammen)

Picknick med champagne i Grand Canyon, mycket gott!

Färden avslutades med en tur över staden,

Slut på turen!

Highway 1

Efter en god natts sömn på det anrika hotellet 1904 Monterey (byggt 1904) fortsatte vi resan söderut.

Här kommer en kavalkad av bilder från resan.

Framme på hotellet i Santa Barbera (Aftonbladets reseguide är bra!)

Det här är nog första hotellet vi bott på som bjuder på vin, goda ostar och kex som "happy hour" Vi tog med oss ett extra glas till balkongen!

San Fransisco forts.

I morse gick vi upp tidigt och for ner till hamnen för en tur ut till Alcatraz. Mycket intressant med många fascinerande livsöden.

Här är en av cellerna som användes vid den berömda flykten 1962

Sedan var vi ju tvugna att åka över Golden Gate bron (trots att det var åt fel håll) Häftigt!

Vände sedan söderut och åker nu Highway 1 ner mot LA. Många fina vyer är det.

Nu har vi stannat till för natten i Monterey. En mysig liten stad och ett charmigt hotell har vi hittat. Var och åt en kanongod fiskmiddag. Det serveras bara färsk fisk och skaldjur här. Perfekt!

San Fransisco

Efter en behaglig eftermiddagsflygning (bara 5 timmar!) landade vi i ett svalt SF. Hämtade ut hyrbilen och åkte till hotellet (tur att det finns GPS) Idag har vi avverkat en del "måsten" bl.a åkt en hel del spårvagn.

Åt en god lunch nere vid Fisherman's Wharf

och naturligtvis tittade vi på Golden Gate (vi ska åka över den i morgon)

Alcatraz låg mycket närmare land än vi trodde. Det blir ett besök där i morgon fm innan vi påbörjar färden ner mot LA via Highway 1.

fortsättning på Hawaii

Vi besökte en trevlig park på vår rundtur.

Norra och östra sidan av ön har många fina stränder.

Det är ganska behagligt med automatväxlad bil!

Torsdagen var planerad till att vara på stranden. Efter en snabb frukost var det dags att ta sig an vågorna på Waikiki beach. Tog en privatlektion och det var nog rätt för han visste vilka vågor det var värt att satsa på. Riktigt kul var det men efter en timme var jag lite mör!

Tur att det är varmt i vattnet!

Trevlig instruktör.

Vi hade ett bra boende också med utsikt mot Waikiki beach.

Hawaii

Då har vi haft vår första dag på Hawaii. Efter en seg nattflygning med mellanlandning på Julön (den flygplatsen hade ingen taxifree!))

strosade vi runt på byn igår. Stannade til och tog en Mai Tai som skulle vara så god.

och det var den! Kollade en del på alla surfare. Ser svårt ut men Anders ska nog prova i alla fall.

I dag har vi bilat runt on och bl.a sett Pearl Harbor

Här på slagkryssaren Missouri underteckandes fredsfördraget som gjorde slut på andra världskriget.

Sen blev det lunch som inhandlades vid en av de "berömda" räkbussarna som står på rad på norra sidan av ön. Tog en variant med vitlök. Riktigt gott!

I morgon tänkte jag prova på att surfa. Får se om det kan bli något kul av det!

Fiji

Efter 2 veckor är vi nu klara med Fiji. Man lider fortfarande av sviterna efter cyklonen som drog över här i julas så på vissa ställen pågår reparationsarbetena för fullt (bl.a på Mana som vi senast besökte) Det har kommit en och anna regnskur men i stort har vädret varit bra. Oavsett om det regnar eller ej så är det alltid varmt. Här komme ren lite bildkavalkad.
(vårt boende på Mana island)
(kvällsunderhållning)

(en drink i skuggan och lite musik i öronen/alt läsa en bok)

(besök i en skola)
(detta är ett klassrum utan väggar och med sandgolv!)

(fina strander)

(bra pool)

(även under vattnet är det bra!

Vattnet är helt underbart!

Halvvägs

Nu är vi halvvägs in i vår resa. Vi tycker vi hunnit med en hel del och endå ta det lugnt. Många intryck är det att smälta. Moskva var intressant. (Bilden är från "mittpunkten i Moskva där alla avstånd mäts från. Där sska man kasta en peng och önska något. Personerna bakom var snabba på att plocka upp pengen!)
h

Mongoliet och UB var otroligt fascinernade.

Sen blev det sol och bad på Boracay med barnen

Sydney var en mycket positiv del av resan. Trevligt folk och mycket att titta på

och nu har vi haft en vecka där vi besökt 3 olika öar på Fiji. Total avkoppling!

Nu får vi se hur resten av resan blir men hittills så är livet efter 50 toppen!

Total avkoppling

Tror inte det kan bli lugnare än så här. Lugnt och skönt och man kommer till dukat bord. På de 2 första ställena var det gemensamma middagar och det var trevligt för då träffade vi olika mäniskor varje kväll. Vi bor i bungalows/stugor men hyfsad standard.Här görs det väskor av palmblad.

Det finns ingen AC på dessa öar eftersom de drar så mycket ström utan vi får nöja oss med takfläkt.

Eftersom vi bor strandnära får vågorna vagga oss till sömns

Dagarna ägnas åt att snorkla och läsa böcker.

Stränderna är fina, speciellt vid högvatten.

En resort hade pol vilket var bra då det blev lågvatten.

När det är dags att äta slår peronalen på trumman!

Total avkoppling

Semesterliv

Till att börja med. Vår dator är inte speciellt bra. Den hoppar och gör saker utan vårt kommando! Därav en del felstavningar både här och på FB. Hursom helst.
Nu är vi på ett hotell i Fiji i väntan på båtfärd ut bland öarna. Ska bli riktigt kul. Fiji är ju huvudmålet för vår resa. När vi var på Cooköarna för 10 år sedan träffade vi många som sa att Fiji skulle vara så underbart. Vi får hoppas de har rätt! Nu ska vi först ö-luffa 1 vecka (besöka 3 öar) och därefter till baka till Nadi för vidare transport till en 4:de ö där vi ska vara ytterligare 1 vecka. Så nu blir det lugnt och skönt. Läsa lite böcker, sola/bada och bara njuta av livet. Om vi orkar! kanske vi gör någon aktivitet. Snorklar eller dyk eler dyl. Ovan en bild från Boracay
och nedan Bondi beach

Naturligt vis är det kul att se alla severdheter som vi bara sett på TV innan. Nu har vi faktiskt kännt och tagit på operahuset!

Badvakterna på Bondibeach är lite slöa och åker numera terrängbil på stranden! Magrutorna har bytts ut till tvättsäck!

Vardagsliv

Trots att vi semesterar för fullt så ska ju räkningar osv skötas. Men det känndes betydligt lättare att betala räkningar i skuggan av en palm och lite god mat (och en öl) än att sitta hemma i snö och slask. (bilden är från Boracay)
Vi får också prova på div. maträtter. I Mongoliet blev vi bjudna på kokt getmjölk (tror jag det var!)

och på Boracay år vi grillade ostron

I Sydney var vi ju bara tvugna att prova kängeru. Smakade ung. som vilket nötkött som helst med en god BBQ-sås till.

Sydney

Efter ett tårfyllt farväl till ungdomarna på Manilla flygplats for vi, via Singapore, till Sydney. SingaporeAirlines är mycket bra på service och komfort men nattflygningra är alltid jobbiga om man inte kan sova så bra.
Här lämnar vi barnen (som åker till HongKong)

Lördagskvällen ägnades åt att titta på djur (både i akvariet och på zoo. Intressant och spännande

I söndags såg vi bron och Operahuset och i går var vi på Bondibeach och solade o bada och sedan blev det shopping.