Livet som 50-åringar.........

.... har börjat riktigt bra. Vi hade en god och mycket trevlig middag i går. Trevlig inramning på måltiden.

Anne och jag berättade minnen från 60, 70 och 80-talet och från 90-talet och framåt bidrog ungdomarna med sina synpunkter och minnen. Det blev mycket givande. Det är ju trots allt en del som hänt under dessa 50 år. Det Anne och jag lekte som små finns till vissa delar kvar men mycket har ju förändrats. Detta (bloggandet) är ju en sak.
Både Anne och jag minns våra första barndomskompisar och på den tiden ringde man på dörren och frågade om man skulle leka, nu för tiden skickas det SMS (även om man tom är i samma hus!)

Vi ska väl inte bli alltför sentimentala och "patetiska" men trots att vi båda haft en del tråkigheter inom resp familj eller råkat ut för ett och annat missöde så är vi ändå mycket nöjda med våra liv så här långt och ser fram mot nästkommande 50 år! Vi hade en mycket trevlig kväll i alla fall. ( ja hela dagen var bra, jag och Sofie tog lite massage på em och Anne o Emma tog pedikyr)
 Nu har vi sista kvällen på Boracay. I morgon flyger vi gemensamt till Manilla där ungdomarna sedan far vidare till HongKong och Anne och jag till Sydney (via Singapore) Vi har haft en underbar tid här på Boracay med mycket avkoppling. Nu är det dags att höja tempot ett par snäpp och ta sig an en storstad. Det ryktas om storm i Australien men vi får se hur det blir. Det brukar ordna sig!
Anne och Anders tackar för alla gratulationer och vänliga ord på våra födelsedagar. Vi är glada att vi har Er som släkt/vänner och gamla barndomskopisar/klasskamrater. Må väl alla (det gör vi!)

50 år

Barnen och Gustav överraskade med en tårta till frukost.

sedan blev det stranden och en god bok!

Återkommer i morgon hur restan av dagen varit! Må väl

En dag i Boracay

Som vi sagt tidiagre gör man inte mycket här mer än solar, badar och vilar. Idag har vi inte gjort någonting men vi hann inte bli klara med det så vi fortsätter i morgon!

Innan solnedgången tar vi något gott att dricka innan maten

Ett foto i solnedgången!

Denna gång blev det buffé på stranden. Musslor, ostron, grillspett och en massa annat gott!

Sen en promenad hem!

Dykning

I går var Emma och jag ute och dök. Vi gick till samma firma som för 2 år sedan. Vi fick en videointroduktion och fick svara på några frågor och sedan gick vi ut på grunt vatten och gick igenom vissa procedurer. Därefter bar det ut till en dykplats. Eftersom vi inte har certifikat så får vi bara dyka ner till 12 m djup men kameran har en gräns på 10 m så det sa vi till vår instruktör.
Det finns massvis av fina, färgranna fiskar.

och även fina korallformationer

En kul upplevelse som vi är nöjda med båda två!

Lugnt o skönt

Nu tar vi det bara lugnt. En lång och god frukost. ut till solstolarna. Sol och bad. En lättare lunch. Läsa lite i skuggan av ett parasoll (och dåsa till /somna!) och sedan så sakteliga göra sig klar för kvällen dvs duscha , ta en öl och äta en god middag! Sen sover man gott igen!

Boracay

Då har vi haft 2 dagar i Boracay. Vi var här för 2 år sedan så vi känner området bra. Kul att få träffa barnen igen. Det har varit lite regn av och till men från lunchtid idag har det varit kanoon. Hotellet (samma som förra gången) är bra även om det pågår en renovering just nu. Vi har de 2 översta rummen bredvid varandra med sjöutsikt
I dag har vi mest legat på stranden så nu blir det en fas på resan med sol, bad  och avkoppling. Någon dag ska vi prova på att dyka också
Det är ganska mycket folk på stranden. Fler än för 2 år sedan.

Lämnat UB

Då har vi lämnat UB. Först gjorde jag ett studiebesök på ATCC (kontrollcentralen) och TWR (tornet) Jag har fått en vän på Facebook som är flygledare i UB och gått sin utbildning delvis i Sverige. Intressant.

Vi lämnade också våra vinterkläder till vår guide som skulle vidarebefodra dem til någon hjälporganisation. Nu visade det sig att det var en bit att gå till kontrollcentralen så Ablai blev lite bekymrad när jag bara hade en kavaj på mig! Jag fick låna hans fleecetröja så då blev det bättre.

Flygningen  från UB till Peking var mycket vacker. Klarblå himmel nästan hela vägen. Vi följde Transibiriska järnvägen större delen av tiden och vi flög också över Gobiöknen. Tyvärr såg jag inte Kinesiska muren men den får vi besöka en annan gång. Efter Peking flög vi till Manilla där vi landade i 25 + grader. Där upplevde vi ett intressant teminalbyte! Efter mycket om och men och frågande hit och dit hamnade vi så småning om rätt. Då var kl 3 på morgonen och vi såg fram mot några timmars sömn på en soffa. Men icke. Det var full rulle hela tiden och en massa utrop i en skräning högtalare så det blev ingen sömn. Nu är vi i alla fall framme i Boracay. Just nu är vädret så där och vi såg på BBC news att man väntar på en storm i Fillipinerna! Det kan bli spånnande! Fler bilder kommer så småning om men vi avlutar med en bil från UB
och en bild från insidan av en gerl som vi fick förmånen att besöka.

Anne 50 år

Idag fyller Anne 50 år. Vi har varit på en heldagsutflykt med besök i Nationalpark och landsbygden. Vi har även hunnit shoppa lite. Det är ju inte så många turister här nu så vi fick disponera vår guide hela dagen. Vi åkte runt i en bil och steg ut på olika ställen. Det var -29 som kallast så vi var inte ute så länge även om kylan är helt OK när det är så torrt.

Vi fick även förmånen att besöka en gerl och träffa en familj. Vi blev bjudna på lite olika saker som vi tacksamt tog emot. De har både TV och mobiltelefoner vilket man inte kan tro när man ser det utifrån.

Det är mycket häst program på TV, bl.a hur man tämjer vildhästar. Toaletten är kanske inte av det modernaste slaget!

Ulan Bataar

Efter en seg nattflygning tog vi en frukost i lugn och ro i loungen på Pekings flygplats. Det blev en hel del gående till olika instanser innan alla stämplar, boardingpass osv var avklarade. Inte helt smidigt. Dessutom verkar facebook vara blockerat i Peking. Alla andra hemsidor funkade utom den! Hur som helst. Efter en sedvanlig försening var vi på väg mot Mongoliet och UB. Jag förstår att detta land är glesbefolkat!

Lite shopping på stan!

Sedan en härlig mongolisk måltid bestående av olika kött och korvar. Ölen (lokal naturligtvis) var också mycket god!
Nu laddar vi för morgondagens sightseeing!

Klassisk lunch

Rödbetssoppa (tror den heter Borschi) Ölen är också rysk och helt OK

Fler bilder

hmm, det verkar vara lite svårt att ladda upp bilder. Sitter på flygplatsen i Moskva och väntar på ett (försenat) plan till Peking

Moskva

Det har varit några härligt hektiska timmar här i Moskva.Ett svårt tunnelbanesystem, ett juste hotell, god mat och en superbra vandring runt staden med en svensktalande guide. Röda torget motsvarade alla förväntningar med Kremelmuren, tinnar, torn, Lenins mosouleum, katedralen med sina kupoler och isskulpturer. Vi såg även landningabanan för det lilla tyska planet som landade på bron i mitten på 80-talet.

Hotellet

En av det längre hotellkorridorer jag sett! Helt OK hotel. Vi har tagit en promenad i närområdet och ätit lite mat. I morgon blir det en 3 tim guidad tur innan vi ger oss av mot flygplatsen för vidare färd österut.

Innan avfärd

Vi har fått ett kort som ger oss 4 gratisbesök i olika lounger världen över. Känndes bra att i lugn och ro ta ett glas vin och en macka innan avfärd. Flygningen gick bra och vi landade i ett soligt, vinterkallt Moskva.Stor flygplats men det gick förvånandsvärt smidigt att ta sig igenom passkontroll etc. Efter lite letande så hittade vi tåget in till Moskva. 60:- enkel resa (jag tror Arlanda express tar 240:- för enkel resa till Sthlm) Sedan en kort promenad och därefter tunnelbana till stationen som ligger vid hotellet. Inte helt enkelt att hitta i tunnelbanan och det är inte många som pratar (eller försöker prata) engelska! När vi sedan frågade om vägen (vi hade en Googel karta med namn och väg angiven) så visade oss 3 pers helt fel väg! Vi märkte ganska snabbt att detta inte stämde så vi lyckades hitta en person med hyfsade engelskspråkfärdighet så då kom vi rätt. Det visade sig att man såg hotellt från tunnelbanestationen som vi kom ut från men kan man inte ryska bokstäver så är det inte lätt!

Äntligen redo!

10 års funderande och sparande. 14 månaders planering. Nu är vi redo att ta oss an världen. Vi har avnjutit en god middag och en flaska vin. Packade (inte av vinet!) och klara. Vi är fortfarande friska (vilket får ses som ett gott omen i dessa förkylningstider) Det ska bli spännande att genomföra resan och besöka alla platser vi sett på TV, drömt om och hoppats att man en dag själv ska få besöka. Nu far vi! Första stopp blir Moskva. Har vi tur hinner vi med Bolsjoj teatern och får se Läderlappen. Tidsschemat är dock ganska tajt så vi får hoppas SAS håller tiden och att tunnelbanan är lättbegriplig och snabb. Annars blir det nog en tur på stan. På fredag har vi en guidad tur på 3 timmar så vi hinner se alla "måsten".
Anne o Anders

Genomgång

Nu börjar det närma sig! Genomgång av biljetter, pengar och kläder. Vi kontaktade vår resebyrå för 14 månder sedan och nu har vi vår drömresa framför oss! Nu gäller det att hålla sig någorlunda frisk till avresan!